تصور کنید در یک فروشگاه خریدار هستید، جایی که هر راهرو پر از اقلام و انتخاب های متعدد است. همانطور که در فروشگاه قدم می زنید و به اقلام موجود در قفسه ها نگاه می کنید، قانون نانوشته خرید در ذهن شما ظاهر می شود. اگر چیزی ارزش ارائه نمی دهد، احتمالاً در قفسه باقی می ماند و راه خود را به چرخ دستی شما باز نمی کند.
حال بیایید این سناریو را فراتر از خرید گسترش دهیم و به جای یک مدیر اجرایی و تصمیم گیرنده در یک تجارت قدم بگذاریم. خود را نه تنها به عنوان یک خریدار بلکه به عنوان یک خریدار استراتژیک برای کسب و کار تصور کنید. همانطور که ارزش اقلام را به دقت ارزیابی می کنید، سرمایه گذاری های بالقوه را نیز بررسی می کنید، در حالی که اطمینان حاصل می کنید که هر مورد با اهداف تجاری مطابقت دارد و ارزش اضافه می کند.
همانطور که ما با دقت انتخاب می کنیم که چه چیزی به زندگی روزمره ما در یک فروشگاه می افزاید، کسب و کارها نیز باید دارایی ها، خدمات یا استراتژی هایی را که ارزش ملموسی برای عملیات و اهداف تجاری آنها به ارمغان می آورد، به طور انتقادی ارزیابی کرده و روی آنها سرمایه گذاری کنند. بنابراین، توانایی اثبات ارزش برای دیگران در تجارت بسیار حیاتی است. اما چگونه میتوانیم آن را برای حاکمیت داده پیش ببریم؟
مشکلات اثبات ارزش
شک کمی وجود دارد که گاهی اوقات حاکمیت داده می تواند ناملموس باشد. آیا مدیریت داده ها سرعت ما را کاهش نمی دهد؟ داشتنش خوبه اما لازم نیست، اینطور نیست؟ ارزش اعتماد به داده ها چیست؟ افزایش توانایی برای همکاری چه ارزشی به همراه دارد؟ دادن دسترسی به افراد مناسب و توانایی درک داده ها دقیقاً چه ارزشی را به همراه دارد؟
رهبران داده و تجزیه و تحلیل اغلب ایجاد یک مورد تجاری قانع کننده برای بهبود حاکمیت داده و تجزیه و تحلیل را چالش برانگیز می دانند. اغلب، پرونده تجاری بیش از حد فنی و پیچیده است، که باعث می شود ذینفعان کسب و کار را خاموش کنند و آن را برای یک روز دیگر تشکیل دهند.
بنابراین، چگونه میخواهید نشان دهید که چرا این امر ضروری است، بدون اینکه مخاطب خود را بخوابانید؟
ردیابی تأثیر تغییر ایجاد شده توسط Data Governance بر یک نتیجه می تواند دشوار باشد. به عنوان مثال، اگر کیفیت داده های مشتری را افزایش دهیم، چه تاثیری بر فروش یا حفظ مشتری دارد؟
بنابراین، اثبات ارزش حاکمیت داده دشوار است. درست مانند تصویر کلاسیک خرگوش اردک، افراد ممکن است چیزهای مختلفی را بر اساس درک خود و موضعی که نسبت به آن دارند ببینند. چگونه میتوانیم افراد مناسب را وادار کنیم تا حاکمیت داده را درک کنند و ارزش آن را ببینند؟
همچنین توجه داشته باشید که تحقق مزایای حاکمیت داده ممکن است زمان ببرد. چه مدت قبل از آن به اندازه کافی برای برنامه ریزی و تصمیم گیری بلندمدت مفید است؟ چه زمانی می توانید برای پایبندی به مقررات در جریمه ها صرفه جویی کنید در حالی که هرگز مستقیماً تحریم نشده اند؟
همه این موارد کمی کردن ارزش در حاکمیت داده را دشوار می کند، اما به هیچ وجه غیرممکن نیست.
ارزش حاکمیت داده چیست؟
ابتکارات حاکمیت داده به ندرت شروع می شود زیرا شخصی تصمیم به انجام آن دارد. کسبوکارها معمولاً این ابتکارات را در پاسخ به نگرانیهای فزاینده مربوط به ریسکهای داده، چالشهای انطباق و ناکارآمدیهای عملیاتی آغاز میکنند.
به عنوان استراتژیهای دفاعی، طرحهای حاکمیت داده به عنوان اقدامات پیشگیرانه عمل میکنند، در برابر نقض دادهها، نقض انطباق و آسیبهای اعتباری محافظت میکنند.
آنها همچنین به طور پیشگیرانه به آسیب پذیری ها و خطرات می پردازند که نشان دهنده یک رویکرد استراتژیک و آینده نگر است. این موضع پیشگیرانه در مواجهه با مناظر در حال تحول داده ها و افزایش پیچیدگی الزامات نظارتی ضروری است.
با این حال، این فقط در مورد دفاع نیست. استراتژیهای تهاجمی که بر دادههای با کیفیت بالا، دادههای به خوبی تعریف شده و قابل دسترسی متکی هستند، اغلب به کمک مدیریت داده نیاز دارند. کسبوکارها میتوانند از یک چارچوب حاکمیت داده به خوبی تثبیت شده برای پیشبرد ابتکارات تجاری و کسب مزیت رقابتی استفاده کنند. حکمرانی میتواند به ایجاد ارزش تجاری از طریق کسب درآمد و تبادل محصولات اطلاعاتی کمک کند و به شما کمک کند منابع کمیاب خود را به پروژههای با اولویت بالا در راستای اهداف استراتژیک سازمان تخصیص دهید.
اکنون، وقتی نوبت به اندازهگیری ارزش حاکمیت دادهها میرسد، کسبوکارها اغلب با چالش کمی کردن ارزش این ابتکار مواجه هستند. برای اندازه گیری موثر این مقدار، باید نیازهای کسب و کار را درک کنیم. چرا کسب و کار شما به حاکمیت داده نیاز دارد؟ آیا به این دلیل است که یک پروژه برای موفقیت به داده های با کیفیت بالا متکی است؟ آیا مشتریان تجربه ضعیفی دارند زیرا مشاوران در یک عملکرد تجاری نمی توانند داده های به روز شده وارد شده توسط عملکرد دیگر را ببینند؟ آیا کسبوکار برای برآورده کردن خواستههای نظارتی مشکل دارد؟
هنگامی که نیازهای کسب و کار را درک کنیم، ارزیابی ارزش حاکمیت داده در نتایج کلیدی کسب و کار، مانند رضایت مشتری و انطباق با مقررات، آسان تر می شود.
شناسایی ارزش حاکمیت داده نیز گامی حیاتی برای اندازهگیری ارزش طرحهای حاکمیت داده است. در انجام این کار می توان از تعریف معیارهای دقیق و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) برای اندازه گیری مقدار استفاده کرد. اگر شناسایی قبلی وجود داشته است، عالی است! ما نقطه شروع خود را برای ارزشی که انتظار داریم متوجه شویم، داریم.
اگر نه، آنگاه میتوانیم با تعیین کمیت اینکه چگونه به ارزش کلی کمک میکنیم، مشخص کنیم که انتظار داریم چه ارزشی ارائه کنیم. چقدر انتظار داریم با در دسترس قرار دادن داده ها، بهره وری همکاران خود را افزایش دهیم؟ اگر یک همکار روزانه X پوند هزینه داشته باشد، این افزایش بهره وری معادل چیست؟
در حال حاضر احتمال و شدت خطرات چقدر است و چقدر آن را کاهش خواهیم داد؟ اگر هزینه مورد انتظار ریسک Y بود، کاهش احتمال و شدت آن را به چه میزان کاهش می دهد؟ چقدر رضایت مشتری را از طریق دقیق تر و ایمن سازی اطلاعات مشتری افزایش خواهیم داد؟ اگر انتظار می رود که ارزش کل طول عمر مشتری یا نرخ حفظ مشتری افزایش یابد، ارزش داده ها چقدر است؟
با نظارت منظم بر این معیارها و تجزیه و تحلیل نتایج، میتوانیم بهطور مؤثری مزایای ملموس حاصل از حاکمیت داده را بسنجیم.
بیایید این سناریو را در نظر بگیریم: یک کسبوکار خردهفروشی به دلیل نادرست، ناقص و دادههای تکراری مشتری در سیستم خود، از ارسال و صورتحساب مشتری با تاخیر رنج میبرد. آنها باید در مدیریت این موضوع بهتر شوند وگرنه کسب و کار خود را از دست خواهند داد.
با اتخاذ رویکرد حاکمیت داده متمرکز بر کیفیت داده، کسبوکار توانست دادههای مشتریان خود را اصلاح کند و زمان سفارش تا تحویل را به طور قابل توجهی بهبود بخشد و رضایت، حفظ و وفاداری مشتری را افزایش دهد.
هر چه بتوانید به ارزشی که قابل اندازه گیری است نزدیک تر شوید، بهتر است. اگر با آن مشکل دارید، در اینجا یک نکته مهم وجود دارد: با یک حسابدار مدیریت دوست شوید. جدا از این واقعیت که آنها دوستان خوبی پیدا می کنند، آنها همچنین در تصمیم گیری های تجاری و فهمیدن معنای آنها در پوند و پن (یا هر فرقه ای که در آن کار می کنید) عالی هستند.
عالی است، ما مقداری ارزش داریم که میتوانیم به تلاش اداره داده، کار انجام شده نسبت دهیم. یا شاید هم نه. اگر سایر افراد از ارزشی که شما ارائه میدهید آگاه نباشند، وقتی آن بحثهای رهبری ارشد اتفاق میافتد، چگونه آن را در نظر میگیرند؟
آخرین و مهم ترین بیت – ارتباط با ارزش! برای اینکه ارزش حکمرانی داده معنادار باشد، باید از طریق داستان سرایی قانع کننده به طور مؤثر ارتباط برقرار شود تا قلب و ذهن سهامداران شما را درگیر کند. بهترین داستان ها با پیوند دادن تجربیات شخصی و جمعی که به شما کمک می کند تا پیام خود را طنین انداز کنید، مردم را در سطح احساسی درگیر می کند. از داستان سرایی برای ایجاد آگاهی از ارزش ارائه شده استفاده کنید و مطمئن شوید که مردم درک می کنند که تلاش های حاکمیت داده چگونه کمک کرده است.
این را می توان با شواهد، مطالعات موردی، و اظهارات افرادی که به طور گسترده از این ابتکارات سود برده اند، اثبات کرد. داستان خود را با تصاویر، گرافیک و ویدیوها زنده کنید. قابل مشاهده و قابل درک کردن این تلاش ها تضمین می کند که ارزش در سراسر تجارت شناخته شده و قدردانی می شود. داستان های موفقیت مانند افزایش انطباق با مقررات یا حل مشکلات کیفیت داده را برجسته کنید. این کارایی ابتکارات را نشان می دهد و به روایت مثبت در کسب و کار کمک می کند.
به طور خلاصه
آیا اثبات ارزش حاکمیت داده آسان است؟ صادقانه بگویم، این بستگی به این دارد که چگونه در کسب و کار خود این کار را انجام دهید زیرا هر کس این کار را متفاوت انجام می دهد. با این حال، اگر روی پروژههایی کار میکنید که با ارائه نتایج ارزشمند به کسبوکار مرتبط هستند، ممکن است. به یاد داشته باشید، این یک فرآیند مداوم است و اندازه گیری ارزش آن نیازمند ارزیابی مداوم و حلقه های بازخورد است. ارزیابی های منظم تضمین می کند که ابتکارات حاکمیت داده در بلندمدت مرتبط و موثر باقی می مانند.
اگر به دنبال کمک برای طرحهای مدیریت داده خود هستید، لطفاً برای ارزیابی برای شروع سفر خود با ما تماس بگیرید.
نویسندگان:
Yejide یک مشاور حاکمیت داده در اوکلند است. Yejide با سابقه قانونی بیش از یک دهه، آموزش حقوقی خود را با حاکمیت داده ترکیب می کند تا مشاوره و راهنمایی استراتژیک را به سازمان ها ارائه دهد. فراتر از دستاوردهای حرفه ای خود، Yejide مشتاق به اشتراک گذاری دانش، بینش و ایجاد تفاوت است.
راب لنکاوی یک مشاور داده در اوکلند است که بر کمک به سازمانها در استفاده از حاکمیت داده برای انتشار دادههای پتانسیل خود متمرکز است. راب بیش از 20 سال در زمینه داده کار کرده است و به بسیاری از شرکتها کمک میکند تا استفاده خود از دادهها را بهبود بخشند تا ارزش کل کسبوکار را به ارمغان بیاورند و همچنین مجموعهای از کتابهای کارتونی را برای کمک به دیگران برای درک صنعت داده تولید کرده است.