آیا به شما دستور داده شده است که a ارزیابی بلوغ داده ها برای دولت (DMAG)، اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ نگران نباشید – ما اینجا هستیم تا کمک کنیم! این وبلاگ به شما کمک میکند تا در آن گیر کنید و تمام اطلاعات لازم برای دانستن را مشخص میکند تا بتوانید با موفقیت این کار را انجام دهید.
در راه اندازی DMAG، مگان لی دولین، مدیر عامل دفتر مرکزی دیجیتال و داده (CDDO)، اظهار داشت: «دبیران دائمی، افسران ارشد دیجیتال و اطلاعات، و افسران ارشد داده در سراسر دولت این ابزار مهم را تأیید کرده و متعهد به استفاده از آن هستند. در بخش اصلی سازمان خود در سال اول.
انتظار از دفتر کابینه برای پذیرش گسترده در بخش عمومی است. با این حال، چارچوب بلوغ DMAG نیز به صورت رایگان در دسترس است و به طور بالقوه برای استفاده گسترده تر مناسب است.
ارزیابی بلوغ داده چیست؟
ارزیابی بلوغ داده ها، سازمان را ارزیابی می کند استراتژی دادهسیاستها و قابلیتهایی برای تعیین سطح بلوغ دادهها. این به درک اینکه یک سازمان تا چه اندازه داده های خود را مدیریت می کند و زمینه های بهبود را شناسایی می کند کمک می کند. ارزیابی برای توسعه یک استراتژی مدیریت داده قوی و بهبود کلی بسیار مهم است حاکمیت داده.
چارچوب DMAG چیست؟
چارچوب DMAG برای ارزیابی بلوغ داده ها جامع است. این یک تصویر از بلوغ داده ها در یک بخش یا سازمان ایجاد می کند، اما باید کمی با آن مقابله کرد!
به طور خلاصه، 97 ردیف ارزیابی در 10 موضوع بلوغ داده ها وجود دارد. هر ردیف نیز با یک «موضوع» مقطعی تراز شده است. هر ردیف دارای شرح مفصلی از امتیازی است که بین سطح 1 (ابتدا) و سطح 5 (مسترینگ) به دست می آید.
از آنجایی که این یک چارچوب کیفی است، هر ردیف به جای محاسبه، باید ارزیابی و قضاوت شود. به طور کلی، این تصویری از بلوغ دادهها در اکوسیستم دادههای یک سازمان ایجاد میکند تا اینکه یک «امتیاز» واحد ایجاد کند. این مرحله اغلب پیش نیازی برای ایجاد یک استراتژی مدیریت داده یا اصلاح نقشه راه است.
هنگامی که شما در حال انجام یک ارزیابی جامع مانند DMAG هستید، شکستن چیزها و گرفتن آنها در یک زمان واقعاً سودمند است.
مزایای کلیدی ارزیابی بلوغ داده چیست؟
انجام ارزیابی بلوغ داده چندین مزیت کلیدی دارد:
- بهبود مدیریت داده ها: نقاط قوت و ضعف در شیوه های داده را شناسایی می کند که منجر به استراتژی های مدیریت داده بهتر می شود.
- تصمیم گیری پیشرفته: بینش هایی را ارائه می دهد که به تصمیم گیری آگاهانه بر اساس داده های قابل اعتماد کمک می کند.
- افزایش بهره وری: فرآیندهای داده را ساده می کند، افزونگی را کاهش می دهد و کارایی عملیاتی را بهبود می بخشد.
- رعایت مقررات: تضمین می کند که شیوه های داده با الزامات نظارتی مطابقت دارند و خطر مجازات را کاهش می دهند.
- برنامه ریزی استراتژیک: از توسعه یک نقشه راه روشن برای بهبود داده ها در راستای اهداف سازمانی پشتیبانی می کند.
- تغییر فرهنگی: فرهنگ داده محور را ترویج می کند، سواد داده و تعامل را در سراسر سازمان بهبود می بخشد.
از تجربه ما، این شش مرحله کلیدی برای ارائه DMAG است:
چارچوب را درک کنید
با پیچیدگیهای DMAG کنار بیایید و میتوانید ارزیابی را بیان کنید تا خود را برای موفقیت آماده کنید.
بر ارزیابی خود تمرکز کنید
ارزیابی را طوری شکل دهید که با عملکرد و اهداف سازمان شما مطابقت داشته باشد.
روش های ارزیابی خود را متعادل کرده و هدف قرار دهید.
نحوه تعامل با ذینفعان متخصص و غیرمتخصص را هدف قرار دهید.
ارزیابی را اجرا کنید
ارزیابی را به طور کامل انجام دهید. نتایج را با یک طرف آگاه در سازمان تأیید کنید.
نتایج را به اشتراک بگذارید
یک “پس چه” واضح برای همراهی نتایج ارائه دهید.
فعالیت ها و اهداف آتی را تعریف کنید
تعهدات توافق شده ای را که برای ایجاد بهبود انجام می شود، به اشتراک بگذارید.
درک چارچوب
اگر شما مسئول تحویل DMAG هستید، مهم است که برای درک آن وقت بگذارید. انجام این کار قبل از تحویل در نهایت شما را برای موفقیت آماده می کند.
سپس، می توانید آن را با سایر اعضای سازمان خود، که ممکن است بسیاری از آنها در نقش های روزمره خود با ارزیابی های بلوغ مواجه نشوند، بحث کنید. دریافت درک تیم شما به همان اندازه مهم است تا آنها احساس کنند در طول فرآیند مشارکت دارند.
همچنین متوجه خواهید شد که کدام روش های داده ارزیابی شده برای مشاهده جزئیات از دیدگاه سازمان شما جالب تر است، چه از نظر اولویت های شرکتی یا چالش های عملیاتی.
سایت GOV.UK (ارزیابی بلوغ داده ها برای دولت) بینش بسیار خوبی در مورد چگونگی ایجاد این و استفاده متقابل دولتی ارائه می دهد.
بر ارزیابی خود تمرکز کنید
طبق دستورالعمل، نیازی به ضربه زدن به تمام ردیف های DMAG 97 نیست. حداقل 40 ردیف برای ارزیابی کامل مورد نیاز است.
برای محدود کردن این موضوع، توصیه میکنیم که ردیفهای گنجانده شده باید با یکی از این دو تراز باشند:
- اهداف، بخش یا محیط بخش یا سازمانی که در آن مشغول به کار هستید.
- ارزیابی باید متعادل باشد تا از پوشش خوب برای هر موضوع و موضوع اطمینان حاصل شود که به آن استحکام می بخشد.
بنابراین، اگر با دادههای بسیار حساس کار میکنید، پیشنهاد میکنیم بیشتر، اگر نه همه معیارهای «محافظت از دادههای خود» را در نظر بگیرید.
در این مثال، ممکن است بخواهید تعداد ردیفهای ارزیابی شده از «درگیر شدن با دیگران» را کاهش دهید.
روش های ارزیابی خود را متعادل کرده و هدف قرار دهید
ارزیابی باید نظرات تخصصی و غیر تخصصی را در نظر بگیرد. نظرسنجی ها روشی عالی برای ارزیابی سریع و جمع آوری نظرات یک گروه بزرگ ارائه می دهند. تلاش قابل توجهی باید برای بازنویسی یک نظرسنجی انجام شود تا متخصصان غیر داده بتوانند آن را درک کنند و در عین حال به DMAG وفادار بمانند.
مصاحبه و کارگاه نیز می تواند گنجانده شود. به طور معمول، اینها از امتیازدهی DMAG پشتیبانی می کنند و بینش بیشتری در مورد مسائل کاربر و نیازهای داده در سراسر سازمان ارائه می دهند. در حالی که این در ارزیابی گنجانده نشده است، می توان از آن در هنگام انتشار نتایج استفاده کرد.
درک بخش یا سازمان شما، نحوه ارائه ارزیابی را به شما اطلاع می دهد. به عنوان مثال، اطمینان از ایمن بودن کارگاه ها برای مردم برای ارائه بازخورد صادقانه.
در مورد ارزیابی، منطقی است که برنامه ریزی کنیم که کدام روش ارزیابی باید برای هر ردیف استفاده شود. ایجاد روش های ارزیابی چندگانه برای ردیف ها ایده آل است. با این حال، این باعث افزایش دامنه کار شما می شود!
ردیفهای خاص با روشهای مختلف ارزیابی مناسب هستند. به عنوان مثال، با ردیف شماره 62، “دستیابی به داده های موجود به روش صحیح”، انتظار نمی رود که کاربر نهایی یک پلت فرم تجزیه و تحلیل (یک مصرف کننده داده) از وضعیت خطوط لوله داده مورد نیاز برای ارائه اطلاعات آگاه باشد. داده ها از سیستم منبع
در این سناریو، یک مصاحبه هدفمند با یک مهندس داده احتمالا مناسب تر خواهد بود. برای ردیفهای دیگر، مانند 1. «در دسترس قرار دادن دادهها برای کسانی که به آن نیاز دارند»، داشتن طیف وسیعی از پاسخها برای ایجاد تعادل در برآورده شدن نیازهای کاربر مهم است.
ارزیابی را اجرا کنید
انجام ارزیابی ردیف به ردیف، ثبت شواهد مورد استفاده و نحوه تصمیم گیری مهم است. تصمیمات باید بر اساس آنچه معمول و معمول است گرفته شود. در طول جمع آوری شواهد، اغلب می توان افراط ها را مشخص کرد. اگر اختلافی وجود دارد، دستورالعملهای DMAG توصیه میکنند که به پایینترین سطح سررسید نپردازید.
سپس نتایج باید بیشتر تایید شوند. این امر از هرگونه سوگیری احتمالی در ارزیابی جلوگیری می کند و به سطح بلوغ فعلی شما اطمینان می دهد.
نتایج را به اشتراک بگذارید
نتایج باید به ذینفعان داخلی ارائه شود. معرفی مجدد DMAG در این مرحله بسیار مهم است، به طوری که مخاطبان بفهمند نتایج چگونه ارائه شده است.
یک مرحله مهم وجود دارد، که تعریف “پس چه؟” اطراف نتایج
از خود بپرسید:
- آیا نتایج برای اهداف سازمان ما مناسب است؟
- آیا نتایج بهبود یافته ما را در رسیدن به اهدافمان پشتیبانی می کند؟
- آیا به دلیل شکاف در بلوغ داده ها، کارکنان با محدودیت هایی مواجه هستند؟
- آیا فرصت هایی برای ارائه خدمات بهتر با قابلیت داده های پیشرفته وجود دارد؟
هنگام ارائه نتایج، ارائه زمینه ضروری است و اطلاعات اضافی یا نقل قول هایی که جمع آوری شده اند بینش ارزشمندی را ارائه می دهند. این تصویر غنی از بلوغ داده ها و در نهایت آنچه برای تغییر به عنوان یک سازمان است ایجاد می کند. اگر اقداماتی در نتیجه DMAG توافق شده باشد، باید در کنار نتایج به اطلاع رسانی شود. اگر اقداماتی هنوز مورد توافق قرار نگرفته است، متعهد به یک چارچوب زمانی برای ارائه آنها باشید. این از تعامل پشتیبانی می کند و سهامداران را در سفر بهبود بلوغ داده ها می برد.
فعالیت ها و اهداف آینده را تعریف کنید
در زمان نگارش، DMAG هنوز در اولین سال انتشار خود است و ممکن است در سالهای آینده اصلاح شود.
پیشنهاد میکنیم اکثر اهداف خود را در سطح موضوع و موضوع بسازید، در صورتی که در آینده تغییراتی در ردیفهای جداگانه ایجاد شود.
اگر میخواهید برای توصیههای خود به خرید برسید، روشن کردن سود کسبوکار از طریق بهبود بلوغ دادهها ضروری است. اغلب، کارآمدی تلاش، اجتناب از مجازات های نظارتی یا افزایش درآمد ذکر می شود.
ممکن است مزایای فرهنگی دیگری مانند بهبود سواد داده در سراسر سازمان وجود داشته باشد، که به وضوح با افزایش درآمد یا کاهش هزینه ها مرتبط نیست، اما هنوز هم برای سازمان شما ارزش زیادی دارد.
گام های بعدی این است که برنامه های خود را عملی کنید و ارزیابی دیگری را در 12-18 ماه دیگر انجام دهید.
اگر به دنبال کمک برای ارائه ارزیابی بلوغ داده برای دولت (DMAG) هستید، لطفاً یک خط به ما ارسال کنید [email protected].