بازاریابی ارجاعی یک استراتژی بازاریابی است که مشتریان و “سفیران برند” را از طریق نشان دادن محصول یا خدمات به شبکه مخاطبین آنها به یک کانال فروش تبدیل می کند.
بازاریابی ارجاعی فراتر از ارجاعات ارگانیک است، با تاکتیک ها و معیارهایی برای تشویق ارجاعات جدید.
حتی اگر هیچ سرمایه گذاری آگاهانه ای در این زمینه نداشته باشید، بازاریابی می تواند اتفاق بیفتد. اگر محصول یا خدمات ارزشمندی ایجاد کنید و آن را به بازار عرضه کنید، احتمالاً مردم شروع به صحبت در مورد آن خواهند کرد.
وظیفه بازاریاب این است که بر این فرآیند تأثیر بگذارد و اطمینان حاصل کند که همه می دانند محصول یا خدمات شما چقدر ارزش دارد.
بنابراین، بازاریابی ارجاعی (یا بازاریابی ارجاعی) استراتژیهایی برای تشویق مشتری شما هستند تا به دوستان و خانوادهتان درباره کسبوکارتان بگوید و به کانال فروش دیگری تبدیل شوند.
همه ما تجربیات خرید خود را به دوستان خود گفته ایم.
در این فرآیند، نقش بازاریاب این است که این «شفاه دهی» را تشدید کند و اطمینان حاصل کند که افراد بیشتری در مورد محصولات و خدمات باورنکردنی که خریداری کردهاند صحبت میکنند.
این امر مستلزم اجرای برخی مشوق ها است. چالش این است که اطمینان حاصل شود که این تعاملات همیشه به موقع، مفید و مرتبط هستند.
مردم دوست دارند از تجربیات عالی خود ببالند. و این یک راه آسان برای تبلیغ کسب و کار شما است.
شرکت هایی که از بازاریابی ارجاع استفاده می کنند قطعا از مزایای آن بهره مند می شوند. نه تنها نسبت به بازاریابی سنتی سودآورتر است، بلکه دامنه آن بسیار قابل توجه است.
به طور معمول، مشتریان به دوستان خود می گویند که فکر می کنند به شرکت شما علاقه مند خواهند بود. این به این معنی است که برای پیدا کردن این افراد نیازی به تلاش نیست.
اگر هر ارجاع به مشتری تبدیل شود و هر کدام چیزهایی در مورد کسب و کار شما با دوستان خود به اشتراک بگذارند، اساساً یک جامعه مشتری جدید ایجاد خواهید کرد.
مصرف کنندگان بیشتر از فروشندگان به دوستان خود اعتماد دارند.
چگونه می توان از بازاریابی ارجاعی استفاده کرد؟
فرآیند اعمال بازاریابی ارجاع به دلیل وجود نرم افزارها و پلتفرم های مختلف برای این منظور بسیار کارآمدتر و در دسترس تر شده است.
علاوه بر این، این نرم افزار و پلتفرم می تواند در استراتژی بازاریابی شما بدون ایجاد اصطکاک با برنامه هایی که قبلا استفاده شده است، پیاده سازی شود.
استارتآپهایی مانند Dropbox، Uber، Airbnb، PayPal، Netflix، Amazon Prime، و Evernote یا حتی موارد دیگر توسعه برنامه شرکت ها مدت هاست که از بازاریابی ارجاع به عنوان کانال اصلی خرید خود استفاده می کنند.
اما نگران نباشید! بازاریابی ارجاعی برای هر شرکتی (به عنوان مثال B2C یا B2B)، برای هر محصول و در هر مرحله از بلوغ است.
همانطور که ارسطو فیلسوف یونانی می گوید: “انسان ذاتاً حیوانی اجتماعی است”.
بنابراین، خوب صحبت کردن در مورد چیزی که شما را خوشحال می کند یا آن را دوست ندارد برای ما یک چیز ارگانیک است، باید به افراد اطراف خود توجه کنید.
دیو مککلور، یکی از فعالترین سرمایهگذاران استارتآپ، یک چارچوب رشد پایه به نام AARRR ایجاد کرد که مخفف عبارت زیر است:
- اکتساب (اکتساب)
مزایای استراتژی بازاریابی ارجاعی
سرمایه گذاری در بازاریابی ارجاع می تواند بسیار هوشمندانه باشد. اما برخلاف آنچه که جمله ای که این مقاله را آغاز می کند، نباید آن را به شانس واگذار کرد.
برخی از مزایایی که می توانید از یک برنامه ارجاع قابل اعتماد بدست آورید عبارتند از:
تقسیم بندی فوق العاده
کار تعریف و یافتن ICP (نمایه مشتری ایده آل) تقریباً آماده است. این معمولاً نکته اصلی است که شرکت ها را در سال های اول فعالیت به وادی مرگ می برد.
CAC پایین تر
هزینه جذب مشتری می تواند مانعی برای کسانی باشد که سریع رشد می کنند. با بازاریابی ارجاعی می توان این میزان را کاهش داد.
شاخص ها اعتبار خود را به شرکت می دهند. این باعث می شود که نامزد در مرحله خرید پیشرفته تر شود.
چرخه فروش کوچکتر
این نتیجه مورد بالا است. با قرض دادن اعتبار خود و خدمت به عنوان یک مورد استفاده از محصول، دوستی که شرکت شما را توصیه می کند در حال حاضر بخشی از کار بازاریابی و فروش برای شما است.
بنابراین، هنگامی که مشتری جدید وارد می شود، بسته شدن معمولاً بسیار سریعتر اتفاق می افتد.
استفاده از بازاریابی ارجاع به روشی ساده
بازاریابی ارجاعی بیش از یک نفر است که شرکت شما را به دیگری ارجاع می دهد.
متخصصان خلاق قبلاً متوجه نیاز به گسترش این تعامل، افزایش نفوذ بازاریابی ارجاع و دستیابی به افراد بیشتری شده اند.
بنابراین، موارد بیشماری وجود دارد که میتوانید در کسبوکار خود برای تحریک دهان به دهان در مورد آنچه بازاریابی میکنید، استفاده کنید.
و لازم نیست که گران یا پیچیده باشد!
این پنج راه برای اعمال بازاریابی ارجاع به شرکت شما به روشی ساده و بسیار موثر است:
1. مسابقات با هدف معرفی دوستان
شما می توانید با رقابت برای یک یا چند جایزه بر اساس تعداد ارجاع ها، ارجاع مشتریان خود را تشویق کنید.
یک نامزدی، ده، صد، هزار! شما انتخاب کنید.
بنابراین، میتوانید تخفیفها، محصولات یا خدماتی را ارائه دهید که مورد علاقه مخاطبانتان هستند. این یک راه عالی برای دسترسی به افراد بیشتری با بازاریابی ارجاعی است.
2. کمپین های فصلی
استفاده از رویدادهای فصلی یا تعطیلات نیز یک راه عالی برای به دست آوردن تعداد زیادی ارجاع از طریق بازاریابی ارجاعی است.
Naturebox این را درک کرد و از توزیع کنندگان خود خواست تا قبل از Super Bowl “50٪ تخفیف” ارائه دهند. استفاده از یکی از بزرگترین رویدادهای آمریکایی برای استراتژی بازاریابی شما به میزان قابل توجهی سود شما را افزایش داده است.
از رویدادها برای ایجاد “شفاهی دهان” در مورد شرکت خود استفاده کنید. لازم نیست چیز بزرگی باشد، فقط چیزی به موقع!
3. هدایای اجتماعی
همچنین می توانید با اجازه دادن به مشتریان خود برای هدیه دادن به دوستان خود، سرنخ ایجاد کنید.
می توانید کدها یا پیوندهایی را برای مشتریان خود ارسال کنید تا با دیگران به اشتراک بگذارند. بنابراین، این افراد می توانند برنده محصولات رایگان، تخفیف یا تست برخی از خدمات خود شوند.
هدایای اجتماعی، علیرغم اینکه هیچ چیزی را مستقیماً به مصرف کنندگان خود ارائه نمی دهند، خود را به عنوان روشی بسیار جالب برای سخاوتمندی به کسی نشان می دهند.
4. از یک تأثیرگذار یا مشتری به عنوان سفیر استفاده کنید
به عنوان نقطه اصلی بازاریابی ارجاع، بهترین افراد برای تبلیغ شرکت شما کسانی هستند که قبلاً عاشق کاری هستند که شما انجام می دهید و می فروشید.
این افراد فقط مشتریان راضی نیستند. آنها سفیران برند شما هستند! بنابراین، اگر دریابید که چگونه از این نمادهای مرجع برای نسل فعلی استفاده کنید، کمک خواهد کرد.
یک راه عالی برای انجام این کار، سرمایه گذاری روی اینفلوئنسرها است. آنها نام تجاری شما را در سراسر شما گسترش می دهند و شرکت شما را به هزاران نفر دیگر معرفی می کنند.
همچنین، می توانید به پایگاه مشتری و حتی کارمندان خود نگاه کنید و میکرو اینفلوئنسرهایی را پیدا کنید که می توانند فروش شما را افزایش دهند.
5. استفاده از کارمندان به عنوان سفیران برند
توسعه «برنامه سفیر» ممکن است سازمان یافته ترین راه برای برخورد با کارمندانی باشد که مایل به تبدیل شدن به سخنگوی شرکت هستند.
این افراد علاوه بر اینکه راهی عالی برای گسترش دسترسی آنلاین شما هستند، آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان و انتشار اخبار خواهند بود.
اما، برای آن، پیام های ارسال شده باید درست باشد.
لازم نیست کارمندان را مجبور به اشتراک گذاری محتوا در کانال های خصوصی خود کنید – خودانگیختگی با ارزش ترین عامل در تأثیرگذاری بر افراد در اینترنت است.
صحبت از پاداش یا پاداش دادن به بهترین سفیران برند ممکن است اجباری به نظر برسد. اما در واقعیت، ارائه موقعیت به کارکنان یک راه ساده برای نشان دادن رضایت آنها از تعامل است.
دعوت از او برای نوشتن در مورد کارهای روزانه خود در وبلاگ شرکت نمونه خوبی است.
نتیجه گیری
استفاده از بازاریابی ارجاع می تواند شانس های تجاری بزرگی را برای شرکت شما به ارمغان بیاورد، چه بزرگ و چه کوچک.
باید اطمینان حاصل کنید که مشتریان شما می دانند که می توانند از گفتن برند شما به دوستان و خانواده خود سود ببرند.
پیشنهادات را امتحان کنید و در مورد تجربیات خود در مورد ارجاع مشتری نظر دهید!