در کلاس ابتدایی، سیگنال های دستی می تواند ابزار قدرتمندی برای برقراری ارتباط بین معلمان و دانش آموزان باشد. با ترکیب انواع حرکات دست و نشانه های زبان بدن، مربیان می توانند به طور موثر پیام ها را بدون تکیه بر ارتباطات کلامی منتقل کنند. این روش سطوح نویز را کاهش می دهد و به حفظ محیطی متمرکز و منظم در کلاس کمک می کند.
سیگنال های دستی کلاس چیست؟
سیگنال های دست کلاس، نشانه های غیرکلامی هستند که معلمان و دانش آموزان برای برقراری ارتباط بدون صحبت از آن استفاده می کنند. این سیگنال ها به مدیریت رفتار کلاس درس، انتقال دستورالعمل ها و اطمینان از انتقال روان بین فعالیت ها کمک می کند.
معلمان می توانند با استفاده از حرکات ساده، مانند شست برای موافقت یا دست باز برای سکوت، کنترل کلاس را حفظ کنند و در عین حال اختلالات را به حداقل برسانند.
چرا از سیگنال های بی صدا در کلاس درس خود استفاده کنید؟
استفاده از سیگنال های دستی در کلاس درس چندین مزیت دارد:
- سطوح نویز را کاهش می دهد: سیگنال های دستی امکان برقراری ارتباط را بدون افزایش نویز فراهم می کند و محیط یادگیری ساکت تری ایجاد می کند.
- افزایش کارایی: حرکات سریع باعث صرفه جویی در زمان می شود و باعث می شود که درس ها به آرامی جریان داشته باشند، زیرا دانش آموزان می توانند فوراً نیازها یا درک خود را بیان کنند.
- افزایش تمرکز: دانشآموزان میتوانند تمرکز بهتری روی کارها با وقفههای کلامی کمتر داشته باشند.
- مهارت های ارتباط غیرکلامی را تشویق می کند: دانش آموزان خواندن و تفسیر زبان بدن را یاد می گیرند که یک مهارت ارزشمند زندگی است.
- بهبود مدیریت کلاس درس: معلمان می توانند با حفظ جو مثبت به مسائل بپردازند یا با احتیاط راهنمایی کنند.
- پشتیبانی از یادگیری فراگیر: سیگنال های دستی می تواند به ویژه برای دانش آموزانی که دارای اختلالات شنوایی هستند، غیرکلامی یا خجالتی مفید باشد.
- بررسی برای درک: معلمان می توانند از سیگنال های دستی استفاده کنند تا به راحتی درک کل کلاس خود را بررسی کنند.
سیگنال های دستی رایج برای کلاس های ابتدایی
اگر به دانش آموزان نحوه استفاده صحیح از آن را آموزش دهید، می توانید از هر علامت دستی در کلاس خود استفاده کنید. اگر زبان اشاره آمریکایی را میدانید، برخی از نشانهها را در برنامههای کلاس درس خود بگنجانید. دانشآموزان فکر میکنند که یادگیری یک زبان دیگر و صحبت کردن با دستانشان کار سادهای است.
در اینجا 10 علامت رایج دستی که دانش آموزان در بسیاری از کلاس های ابتدایی با آن ها مواجه می شوند، آورده شده است.
- شست بالا/پایین:
- شست بالا: این تأیید یا توافق را به اطلاع می رساند. معلمان می توانند از آن برای تقویت رفتارهای مثبت یا تایید پاسخ های صحیح استفاده کنند.
- انگشت شست پایین: نشان می دهد که دانش آموز متوجه نمی شود یا مخالف است.
- مشت تا پنج: دانش آموزان تعدادی انگشت (1 تا 5) را نشان می دهند تا سطح درک یا راحتی خود را در مورد یک موضوع نشان دهند که 5 انگشت آن کاملاً درک است.
- پنج انگشت / دست بلند شده: نشان دهنده یک سوال یا
- دو انگشت: نیاز به مداد را نشان می دهد.
- انگشتان ضربدری: نشان دهنده نیاز به دستشویی رفتن است.
- دست روی قلب: نیاز به صحبت خصوصی یا ابراز احساسات را نشان می دهد.
- انگشت روی لب: به دانش آموزان یادآوری می کند که ساکت باشند یا با دقت گوش دهند.
- دستی به شکل C: دانش آموز نظری دارد که به بحث می افزاید.
- شاکا (کشیدن انگشت شست و سبابه): این علامت دست در فرهنگ موج سواری به معنای شل شدن است. میتوانید از آن به عنوان علامت تأیید «موافقم» استفاده کنید.
- سیگنال خوب: این سیگنال نشان می دهد که دانش آموزان آماده گوش دادن یا رفتن به فعالیت بعدی هستند.
نحوه استفاده از سیگنال های دستی در کلاس درس
معرفی موثر سیگنال های دستی و حصول اطمینان از تبدیل شدن آنها به بخشی جدایی ناپذیر از ارتباطات کلاس درس نیازمند یک رویکرد متفکرانه است. در اینجا چند مرحله برای راهنمایی شما در استفاده از مدل آزادی تدریجی مسئولیت آورده شده است:
سیگنال ها را معرفی کنید (من انجام می دهم)
با توضیح هر علامت دست و معنای آن برای دانش آموزان شروع کنید. سپس، نحوه و زمان استفاده از آنها را نشان دهید. هدف هر سیگنال را به وضوح بیان کنید و مثال هایی برای نشان دادن کاربرد آن ارائه دهید.
به عنوان مثال، نشان دهید که شست بالا چگونه است و توضیح دهید که به معنای توافق یا درک است. به طور مشابه، سیگنال نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی یا پرسیدن سوال را نشان دهید.
وسایل کمک بصری مانند پوستر یا نمودار نیز می تواند به دانش آموزان کمک کند سیگنال ها را به خاطر بسپارند.
سیگنال های دست را به صورت گروهی تمرین کنید (ما انجام می دهیم)
از دانش آموزان بخواهید علائم دست را تمرین کنند. یک اعلان بدهید که سیگنال را استخراج کند و کل کلاس با آن سیگنال پاسخ دهد.
از داوطلبان بخواهید سیگنال های خاصی را نشان دهند و سناریوهای مختلفی را که در آن سیگنال استفاده می شود، انجام دهند. به عنوان مثال، از دانش آموزی بخواهید که به دستشویی رفته و درخواست را با علامت دست نشان دهد.
تقویت استفاده (من انجام می دهم)
مرحله I do در طول روز مدرسه اعمال می شود. در حین تدریس، به دانش آموزان یادآوری کنید که از علائم دستی استفاده کنند.
به طور مثبت استفاده صحیح از علائم دست را با تمجید یا پاداش تقویت کنید. هنگامی که دانش آموزان از سیگنال ها به درستی استفاده می کنند، از آنها تشکر و قدردانی کنید.
این تقویت مثبت استفاده مداوم را تشویق می کند و به ایجاد سیگنال ها به عنوان یک هنجار در کلاس کمک می کند.
برای استفاده مداوم و صحیح از سیگنال های دستی، یک سیستم پاداش مانند کسب امتیاز یا برچسب ها را در نظر بگیرید. این رویکرد به دانش آموزان انگیزه می دهد و اهمیت ارتباط غیرکلامی را تقویت می کند.
5 نکته برای استفاده از سیگنال های دستی کلاس درس
استفاده از سیگنال های دستی برای دانش آموزان و نصب آنها بر روی دیوار برای کمک به آنها در استفاده موفق از آنها در طول روز کافی نیست.
برای اطمینان از اثربخشی سیگنال های دستی در کلاس خود، این نکات ضروری را در نظر بگیرید:
سیگنال های دست را به تدریج ادغام کنید – با سیگنال های ساده شروع کنید
با چند سیگنال اولیه شروع کنید و به تدریج با راحت شدن دانش آموزان با سیستم، موارد بیشتری را معرفی کنید. بارگذاری بیش از حد دانش آموزان با سیگنال های بیش از حد در یک زمان می تواند طاقت فرسا باشد.
با علائم ضروری شروع کنید، مانند بالا بردن دست برای صحبت کردن یا استفاده از انگشت شست برای درک.
هنگامی که دانشآموزان مهارت پیدا کردند، سیگنالهای دیگری مانند علامت انگشتها را برای استراحت در سرویس بهداشتی معرفی کنید. این ادغام تدریجی به دانش آموزان کمک می کند تا بدون احساس سردرگمی و فشار سازگار شوند.
مقاوم باش
هنگام اجرای تقریباً هر چیزی در کلاس، از جمله سیگنال های دستی، سازگاری مهم است. از سیگنال های مشابه به طور مرتب استفاده کنید تا از سردرگمی جلوگیری کنید و معانی آنها را تقویت کنید. این سیگنال ها را در برنامه های روزمره و فعالیت های کلاس درس خود ادغام کنید.
به عنوان مثال، به طور مداوم از علامت شست برای نشان دادن توافق یا تفاهم استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان می دانند که این سیگنال همیشه دارای همان معنی است.
سیگنال ها را روزانه تقویت کنید. آنها به بخشی طبیعی از محیط کلاس تبدیل خواهند شد.
سایر بزرگسالان را در مورد سیگنال ها آگاه کنید
مهم است که به بزرگسالان دیگر، مانند دستیاران کلاس، معلمان جایگزین، و والدین، در مورد علائم دستی که در کلاس شما استفاده می شود بگویید تا بتوانند به تقویت استفاده از آنها کمک کنند.
اشتراکگذاری این اطلاعات تضمین میکند که همه افرادی که با دانشآموزان در تعامل هستند در یک صفحه هستند و میتوانند به طور مداوم نشانههای غیرکلامی یکسانی را اعمال کنند. به این بزرگسالان یک نمای کلی از سیگنال ها و معانی آنها ارائه دهید و آنها را تشویق کنید تا زمانی که در کلاس هستند از سیگنال ها استفاده کنند.
این همکاری به حفظ ثبات کمک می کند و اثربخشی سیگنال ها را تقویت می کند و یک رویکرد واحد برای مدیریت کلاس درس و ارتباطات ایجاد می کند.
از یادآوری های بصری استفاده کنید
پوسترها یا نمودارهای علامت دست را در کلاس درس ارسال کنید که هر علامت دست و معنای آن را به تصویر می کشد. این یادآوریهای بصری بهعنوان مرجع سریع برای دانشآموزان عمل میکنند و به آنها کمک میکنند تا حرکات صحیح و اهدافشان را به خاطر بیاورند. این نمودارها را در قسمت های قابل مشاهده کلاس قرار دهید تا دانش آموزان به راحتی آنها را ببینند.
علاوه بر این، میتوانید این تصاویر را در برنامههای درسی و فعالیتهای کلاس درس خود بگنجانید تا استفاده از آنها را تقویت کنید. وسایل کمک بصری به ویژه برای دانشآموزان جوانتر یا کسانی که ممکن است برای به خاطر سپردن سیگنالها به حمایت بیشتری نیاز داشته باشند، مفید است. به علاوه، آنها برای معلمان جایگزین عالی هستند!
مطابق با نیاز تطبیق دهید
انعطاف پذیر و مایل به تنظیم سیگنال ها بر اساس نیازهای خاص کلاس درس و دانش آموزان خود باشید. هر کلاس درس منحصر به فرد است و آنچه برای یک گروه خوب کار می کند ممکن است برای گروه دیگر نیاز به اصلاح داشته باشد.
به نحوه پاسخ دانش آموزان به سیگنال ها توجه کنید و در صورت لزوم آماده تغییرات باشید. از دانشآموزان بازخورد بخواهید تا بفهمید کدام سیگنالها مؤثرتر هستند و کدام یک ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشند.
تطبیق سیگنال ها برای تناسب با پویایی کلاس تضمین می کند که آنها ابزارهای مؤثری برای ارتباط باقی می مانند.
گنجاندن علائم و حرکات دست در کلاس درس می تواند به طور قابل توجهی ارتباطات را بهبود بخشد، مدیریت کلاس را بهبود بخشد و محیط یادگیری جذاب تری ایجاد کند. با استفاده از این سیگنالهای بیصدا، معلمان میتوانند نظم را حفظ کنند، سطح نویز را کاهش دهند و اطمینان حاصل کنند که دانشآموزان متمرکز و بر روی کار باقی میمانند. سیگنال های دستی ابزار ارزشمندی برای هر کلاس ابتدایی است که به ایجاد فضای تعاملی تر و پاسخگوتر کمک می کند تا همه دانش آموزان بتوانند در آن پیشرفت کنند.